Årsberetninger

Årsberetning 2023-24

Årsberetning for Skolebestyrelsen ved Baltorpskolen Skoleåret 2023/2024

Kære lærer, forældre og elever,

I denne årsberetning vil jeg fokusere på to centrale emner – teknologi og menneskelighed. På den ene side står vi over for den ustoppelige udvikling af teknologi, som byder på utallige muligheder og risici. På den anden side har vi vores sociale kompetencer og alt det, der gør os til mennesker. Disse to emner har også været fundamentet for skolebestyrelsens arbejde i det forgangne skoleår.
Teknologiens Indflydelse – Mobilfri skole
Baltorpskolen har taget aktivt stilling til, i hvilket omfang vores elevers opmærksomhed skal forstyrres af mobiltelefoner. For at skabe bedre rammer for trivsel og læring, valgte vi at gøre Baltorpskolen til en mobilfri skole. Vi indledte skoleåret med stor optimisme, overbeviste om, at vi havde skabt et miljø, der ville styrke elevernes sociale kompetencer samt deres kreativitet og læringspotentiale ved at begrænse adgangen til telefonerne.
De første tilbagemeldinger var positive. Både lærere og elever observerede forbedrede sociale interaktioner. Mobilpolitikken var dog ikke et tiltag, der blev modtaget med jubel af eleverne i udskolingen. Udfordringerne opstod, da maden i kantinen skulle betales, og nye aktiviteter skulle findes i pauserne. Eleverne viste kreativitet og valgte bevidst “ikke at tage deres telefoner med i skolen”, og pludselig opstod der et behov for lange toiletpauser.
I stedet for mobiltelefoner fandt eleverne nye kreative måder at distrahere sig selv fra undervisningen på – via deres computere og adgang til sociale medier, streamingtjenester, spil og shopping-sider. Takket være et solidt skole-hjem-samarbejde og stor støtte fra forældrene og skolen blev disse udfordringer hurtigt adresseret. Skolebestyrelsen sendte endda en henvendelse til kommunalbestyrelsen om at blokere adgangen til diverse internetsider.
Efter forpligtelse af Baltorpskolen for løbende måling og evaluering af elevernes lærings- og socialiseringsevner godkendte kommunalbestyrelsen Baltorpskolen som en forsøgsskole. Dette gav os mulighed for at lukke adgangen til nogle hjemmesider. Nu ligger udfordringen i den konstante jagt på internetsider, som kan forstyrre elevernes læring. Vi ser frem til at følge udviklingen af dette tiltag og ikke mindst at observere resultaterne.
De menneskelige kompetencer
Det andet vigtige emne, som tidligere er blevet nævnt er de menneskelige kompetencer. Skolebestyrelsen har også været optaget af at udvikle de menneskelige kompetencer og i den forbindelse har vi i dette skoleår udført tilsyn med skole-hjem-samarbejdet og vores antimobbepolitik.
Skole-Hjem-Samarbejde
Princippet for skole-hjem-samarbejdet på Baltorpskolen – herunder samarbejdet mellem skole og BFO, lærere, elever og forældre – skaber rammerne for vores kommunikation og styrker samarbejdet. Dette sikrer den bedst mulige skolegang for vores elever. Der lægges vægt på
kontaktforældrenes rolle, Aula som kommunikationskanal, ugeplaner, forældremøder og gensidige forventninger.
For at vurdere, hvor godt princippet fungerer i praksis, har skolebestyrelsen gennemført en spørgeskemaundersøgelse. Her har forældrene delt deres oplevelser og erfaringer med samarbejdet med Baltorpskolen. Ud fra undersøgelsen har skolebestyrelsen identificeret følgende fokuspunkter, som skolebestyrelsen vil arbejde videre med i de kommende skoleår:
- Forbedret kommunikation på Aula, især i forhold til konflikthåndtering.
- Ugentlige ugeplaner i alle fag.
- Mere tid afsat til skole-hjem-samtaler.
- Større inddragelse af kontaktforældre.
- Bedre vikardækning.
- Overvågning af skærmtid i klubben.
Disse fokuspunkter vil blive adresseret med henblik på at forbedre både læringsmiljøet og det sociale miljø på Baltorpskolen. Vi ser frem til at arbejde sammen med alle involverede parter for at opnå disse mål.
Antimobbepolitik – Princip for Trivselsstrategi
Baltorpskolens antimobbestrategi, som sidst blev revideret i 2018, har været genstand for skolebestyrelsens opmærksomhed med henblik på en hurtig revision. En arbejdsgruppe blev nedsat for at foretage en dybdegående gennemgang af skolens antimobbestrategi. Dette arbejde har ført til udviklingen af et nyt princip for Trivselsstrategi.
Det nye princip for Trivselsstrategi flytter fokus fra håndtering af mistrivsel til forebyggelse af mistrivsel og styrkelse af trivsel blandt eleverne på Baltorpskolen. Vi ser frem til at implementere dette princip i de kommende skoleår og er overbeviste om, at det vil bidrage positivt til elevernes velbefindende og skabe et endnu bedre læringsmiljø.
Skolens Værdier: Bæredygtighed i Fokus
Med ambitionen om at afspejle Baltorpskolens værdi om bæredygtighed, valgte skolebestyrelsen at sætte fokus på rengøring, oprydning og affaldshåndtering. Vi undersøgte, hvordan skolens kerneværdier – ansvarlighed og bæredygtighed – kunne integreres i daglige opgaver såsom affaldsindsamling, rengøringsopgaver og vedligeholdelse af skolens faciliteter.
Skolebestyrelsen støttede en øget inddragelse af eleverne i disse initiativer. Fra sidste møde fulgte vi op med mere konkrete forslag til, hvordan eleverne kunne engagere sig ud fra skolens værdier. Vi var enige om, at eleverne skulle inddrages mere i at opretholde orden og udføre lettere rengøringsopgaver. Som anerkendelse af deres indsats pegede skolebestyrelsen på en form for belønning til de klasser, der aktivt vil bidrage til at holde skolens udeområder rene og indbydende. Skolebestyrelsen glæder sig til at følge elevernes aktiv udlevelse af skolens bæredygtighedsprincip.
Internationalt samarbejde
I år har skolen lagt særlig vægt på at udvikle samarbejdet med skoler i Skotland, Tyskland og Nordmakedonien. I foråret havde Baltorpskolen fornøjelsen af at byde velkommen til 16 elever og to lærere fra KGS Rastede i Tyskland. Der blev udvekslet inspirerende tanker og visioner for fremtidigt samarbejde mellem skolerne. Udvekslingen var en overvældende succes, der vakte stor
begejstring hos både lærere og elever. Udfordringen med at finde værtsfamilier betyder, at skolen vil prioritere rekrutteringen højere til næste udveksling.
Samarbejde med Next
Baltorpskolen har med glæde optaget Next i skolebestyrelsen i efteråret 2023. Dette initiativ er en del af vores løbende indsats for at fremme erhvervsuddannelserne. I foråret 2024 tog vi et yderligere skridt ved at indgå i et endnu tættere samarbejde med Next gennem deres mesterlæreprojekt. Skolebestyrelsen ser frem til at fortsætte samarbejdet med Next og følge op på fremskridtet med juniormesterlæreprogrammet, da vi bevæger os fremad.
Fremadrettet fokus
Som vi ser tilbage på skoleåret 2023-24, står det klart, at Baltorpskolens fællesskab har vist en bemærkelsesværdig evne til at tilpasse sig og trives i mødet med både udfordringer og forandringer. Vores beslutning om at blive en mobilfri skole og de efterfølgende tiltag har været et vidnesbyrd om vores kollektive vilje til at prioritere uddannelse og personlig udvikling.
Vi har lært, at teknologi er et dobbeltkantet sværd, der kræver omhyggelig håndtering. Men mere end det, har vi set værdien af menneskelige kompetencer – empati, samarbejde og ansvarlighed – som de sande byggesten i vores skoles succes.
I takt med at vi bevæger os ind i det nye skoleår, er vi forpligtet til at fortsætte vores arbejde med at forbedre kommunikationen, styrke skole-hjem-samarbejdet og fremme et miljø, hvor hver elev kan nå sit fulde potentiale. Vi er taknemmelige for den støtte, vi har modtaget fra alle i vores skolesamfund, og vi ser frem til at bygge videre på de solide fundamenter, vi har lagt i år.
Til sidst vil jeg gerne udtrykke min dybfølte tak til hver eneste lærer, forælder og elev for deres bidrag og engagement. Det er jeres indsats og dedikation, der gør Baltorpskolen til et sted, hvor læring og menneskelighed går hånd i hånd.

Med venlig hilsen,
Julijana Nechevska
Forkvinde for skolebestyrelsen ved Baltorpskolen

Årsberetning 2022-23

Årsberetning for Baltorpskolens bestyrelsesarbejde i skoleåret 2022-2023

Kære forældre, personale og elever på Baltorpskolen,
Vi er nået til slutningen af skoleåret 2022-2023, og i den forbindelse vil vi gerne give jer en kort beretning.
Dette år har været præget af besparelser og en energikrise, som især blev bemærket i vinterperioden, hvor vi alle blev berørt af de sænkede temperaturer i undervisningslokalerne. Dog føles disse udfordringer nu overstået, især i disse varme dage, hvor vi nyder den usædvanligt varme danske sommer.
Skolebestyrelsen på Baltorpskolen har i år været optaget af følgende emner:
Skole-hjem-samarbejdet: I november behandlede vi igen emnet "skole-hjem-samarbejdet" på vores udvidede skolebestyrelsesmøde. Vi havde fornøjelsen af at få nye perspektiver på "skole-hjem-samarbejdet" fra vores dygtige lærer, Emilie Høgh-Jensen, som har uddannet sig inden for dette område. Vi fik også inputs fra kontaktforældrene. Dette har ført til justeringer af vores principper for "skole-hjem-samarbejdet". https://baltorpskolen.dk/
Mobilfri skole: For at styrke elevernes lærings- og trivselsmiljø besluttede vi at gøre vores skole mobilfri. Vi inddrog eleverne, medarbejderne og forældrene i denne proces og rådførte os også med skoler, der allerede har været mobilfri i længere tid. Med stor opbakning fra forældrene vedtog vi vores princip for "Mobilfri skole" og inviterede læge og forsker Imran Rashid til at give os mere indsigt i lærings- og trivselsmuligheder uden skærme. Vi glæder os til at se fordelene af dette princip i det kommende skoleår, når det træder i kraft.
Elevernes tværfaglige projekter: Ud over bestyrelsen har eleverne også været aktive og har bidraget til et bedre skoleliv. De har blandt andet arbejdet tværfagligt og forvandlet skolen på Rugvænget til en by. Forældrene fik også mulighed for at opleve denne vidunderlige by, som bød på mange spændende aktiviteter. Traditionen med restaurantprojektet på Grantoften var igen en succes, hvor der blev serveret lækre retter og tjent penge til årets rejse. Desuden har elevrådet endnu engang arrangeret det uforglemmelige talent-show, hvor mange elever fik mulighed for at vise deres talenter inden for sang og dans. Forældrene fik mulighed for at opleve finalen. Elevrådet har også arrangeret en gallafest for udskolingen.
8. klasserne har været på skolerejse i Skotland og blandt andet besøgt skolens samarbejdspartner i East Kilbride. Skolen er i gang med at få et fast samarbejde med East Kilbride og skolen Calderglen High School. I uge 38 og 39 tage de nye 8. klasser afsted igen. Vores Tale-høre afdeling og Gruppeordning var på skolerejse i Berlin. Skolerejserne er et led i skolens internationale profil. Der arbejdes også på faste samarbejder med Tyskland og Sverige.
Samarbejde på kommunalt niveau: For at kunne inspirere hinanden, lære af hinanden og hjælpe vores politikere med at varetage vores interesser og sikre et bedre skoleliv for vores børn, har skolebestyrelsen deltaget i Skoleforummøder på lokalt niveau. Ved disse møder har fokus været på den nye Børne- og Ungepolitik, Meddelelsesbogen og Børns trivsel i skolen. Skolen har
indsendt et høringssvar med bemærkninger til Børne- og Ungepolitikken. Meddelelsesbogen har ført til en ny form for skole-hjemsamtaler med fokus på elevernes talenter og potentiale. Desuden blev vi præsenteret for en kapacitetsanalyse i forbindelse med de nye boliger i Ballerup, som viser en stigning i antallet af elever på Baltorpskolen. Skolen er opmærksom på dette og er allerede i gang med til- og ombygning af indskolingen og BFO på Rugvænget. Skolen har også indgået et samarbejde med Ballerup Musik- og Ungdomsskolen, som giver mulighed for flere spændende faglige projekter og valgfag.
Samarbejde på nationalt niveau: Skole og Forældre https://www.skole-foraeldre.dk/ har igen arrangeret landsmødet, denne gang med fokus på "skole-hjem-samarbejdet" og udviklingsmulighederne i de frikommuner for skolerne. Vores bestyrelse har bidraget til udviklingen af en kommunikationsværktøjskasse, der styrker skole-hjem-samarbejdet samt giver sparring om bestyrelsesarbejde og samarbejde på tværs.

Vi ønsker jer alle en god sommer!

På vegne af skolebestyrelsen,
Julijana Nechevska, formand for Baltorpskolen

Årsberetning 2021-22

Årsberetning for Baltorpskolens bestyrelsesarbejde i skoleåret 2021-2022

Kære forældre, personale og elever på Baltorpskolen

Vi er nået til slutningen af skoleåret og derfor denne korte beretning.
I år har vi haft et særligt år, som har ændret sin skikkelse fra Coronaudfasning med
ugentlige tests og vaccinationer til en ”normal” hverdag med stramt budget og
forventningsfulde sommerferieplaner.
Skolebestyrelsen på Baltorpskolen har i år været især optaget af følgende emner:

 Skolens profil: ”Baltorpskolen – ind i verden. Sammen.”

Skolen er i fuld gang med at styrke sin identitet, bl.a. blev der investeret i de fysiske
rammer af faglokalerne og opkvalificering af medarbejdere som
fremmedsprogsvejledere. Baltorpskolen er blevet til den første skole i Ballerup med et
sproglokale.

 Skolens specialtilbud: gruppeordningerne
Skolen har arbejdet på etablering af et specialiseret 10. klassetilbud. For at
understøtte Gruppeordningen økonomisk, fik gruppeordningen en ekstraordinær
bevilling i skoleåret 2021/22. Der pågår pt. en kortlægning af det specialiserede
område som et led i økonomiske ressourcetildeling, som forventes afsluttet til august.

 Elevernes projekter på tværs af klassetrin
Eleverne har været gode til at samarbejde på tværs og til at bidrage til et bedre
skoleliv. Bl.a. har skolens lille elevråd deltaget i børnerådsdag og har forhandlet sig
frem til renovering af multibanen på afdeling Grantoften og nye badearmaturer på
afdeling Rugvænget. Derudover blev der i løbet af skoleåret afviklet spændende
projekter på tværs af klassetrin, hvor eleverne fik styrket deres faglighed, kreativitet
og samarbejdet på tværs. Der blev bl.a. afviklet et Budahari-projekt på Grantoften,
samt et projekt som omhandlede de olympiske lege på Rugvænget, hvor
borgmesteren var med til at overrække præmierne. Ikke kun i
undervisningssammenhæng, hareleverne været gode til at inspirere hinanden, men
også uden for undervisningen bl.a. ved at afvikle et stor Talent Show i BFO-rammerne
og en stor familie sommerfest i klubben.

 Skolehjemsamarbejde og kontaktforældrene
Skolebestyrelsen har arbejdet på et vigtigt princip ”skole-hjem-samarbejde
princippet”. Takket være de gode inputs af de engagerede elever, kontaktforældre og
personale fik vi vedtaget dette princip, og vi glæder os til at kunne mærke princippets
virkning fra det nye skoleår. Derudover fik vi vedtaget et princip om kontaktforældrerollen
med en bestræbelse på at styrke kontaktforældrenes medvirken i elevernes
faglige- og sociale trivsel.

 Skolebestyrelsens arbejde på tværs af skoler
For at kunne inspirere hinanden, lære af hinanden og hjælpe vores politikere til at
varetage vores interesser, som sikrer bedre skoleliv for vores børn, har
skolebestyrelsen deltaget i Skoleforummøder på lokalt niveau, samt Landsmødet på
nationalt niveau. Bl.a. omhandlede disse møder om retningslinjer for bedre
gruppeordninger på de specialtilbud, elevernes faglige- og sociale trivsel under og
efter COVID19, eleverne digitale dannelse osv.

Baltorpskolen står fortsat et godt sted i dag, takket været det store engagement og
følgeskab i både elever, forældre, personale og ledelse. Vi er skolen som lykkedes i
fællesskab, og vi ser frem til endnu et spændende skoleår.

God sommer til alle.

På vegne af skolebestyrelsen,
Julijana Nechevska, formand