Drenge fra 6.B pitcher deres idé for dommeren til projekt Edison

6.B nåede finalen i opfinderkonkurrence

Fire elever fra 6.B på Afdeling Grantoften var med i årets finale i Projekt Edison. Her dystede de mod 12.000 elever fra hele Danmark om den bedste idé til 'fremtidens hverdagsliv’.

Foto: Årets finale i opfinderkonkurrencen Projekt Edison foregik i år virtuelt fra et hjemmelavet studie på skolen. Her er Zeki, Malek, Omed og Ayhan fra 6.B på Afdeling Grantoften i gang med at pitche deres idé til en Auto Trash Robot til en af dommerne, der følger med via et mødelink på den bærbare pc til venstre. 

6. årgang på Baltorpskolen har for tredje gang været med i et spændende undervisningforløb i idéudvikling og entreprenørskab, der hedder Projekt Edison. 

Temaet for årets iværksætterkonkurrence var bæredygtige løsninger til fremtidens hverdagsliv. Så eleverne skulle tænke ud af boksen og udvikle nye koncepter, der gør det nemmere at leve bæredygtigt i fremtiden.

Der deltog i alt fem grupper fra Ballerup Kommune, og fire elever fra 6.B på Afdeling Grantoften repræsenterede Baltorpskolen i finalen. 

Ny verden har åbnet sig

Indtil for en måned siden vidste Zeki, Malek, Omed og Ayhan ikke meget om hverken skrald eller græsslåmaskiner. Det gør de nu.

Deres idé til en smart bæredygtig løsning i fremtiden er en skralderobot, som de kalder en Auto Trash Robot (ATR). For hvis man kan lave robot, der klipper og opsamler græs, må man også kunne lave en robot, der samler skrald. 
De fik idéen til robotten ved at besøge den lokale redskabsekspert, HAFog, hvor de så nærmere på teknikken bag en robotplæneklipper. 

-Det sjoveste var helt klart at besøge HAFog. Vi fik lov at prøve nogle maskiner, og vi snakkede med ejeren om, hvad hans maskiner kan. Vores skralderobot skal styres ved hjælp af en GPS, og den løsning findes slet ikke i dag. Så han synes, vores idé var god, fortæller Omid. 

Det er Ressourcepædagog Mads Johansen, der har hjulpet eleverne frem til finalen, enig i.
 -Drengene har fået en rigtig god idé, og så er de vokset enormt meget af at være med i Projekt Edison. Tænk, de har idéudviklet, researchet, interviewet en virksomhedsejer og lavet fire fremlæggelser for eksterne dommere. De går altså kun i 6. klasse, siger Mads Johansen.

Styrker fællesskabet på tværs 

Selv om gruppen fik rigtig god feedback til finalen af dommerne, var det desværre ikke helt nok til at vinde konkurrencen. Men det gør ikke så meget. For de fire dygtige drenge har nemlig vundet noget, der er meget vigtigere: Kammeraternes anerkendelse. 

Skolekammeraterne har nemlig bemærket de seje opfindere, der har været med til at sætte Baltorpskolen på landkortet. I klubben hilser elever fra resten af skolen på drengene med et ’godt gået’, og to elever fra 8. årgang sørgede sågar for oppyntningen af drengenes ’studie’ på skolen til finalen, fordi de synes, drengene var så seje. 

Også i 6.B er der roser at hente fra klassekammeraterne, som selv var med i første del af Projekt Edison, og derfor ved hvor udfordrende det er at være opfinder.
-Det er megasejt af dem, at de nåede finalen. De er virkelig gode, og vi er alle sammen stolte af dem, siger Zelina fra 6.B.